Sunday, 13 May 2012

PETUNJUK IKUT GERAK HATI>>>>


ASSALAMUALAIKUM...


  GERAT HATI merupakan satu perasaan halus yang menyelinap di dalam hati
  samada ke arah KEBAIKAN atau KEBURUKAN..
  setiap manusia mempunyai gerak hati yang tersendiri...

  

                  Andaikan anda keliru dalam membuat pemilihan...cubalah Solat Istikharah
                                     
                                      IsyaAllah anda akan dapat petunjuk darinya...



Setiap perbuatan yang kita lakukan dalam kehidupan ini
adalah berdasarkan gerak hati...
Adakalanya ia memberitahu kita secara jelas..
dan adakalanya memberitahu apa yang sedang berlaku...

apabila kejadian yang buruk berlaku
hati berasa tidak tenteram dan gelisah..
itulah dinamakan gerak hati
satu perasaan yang halus wujud di sanubari.. 
terhadap orang yang disayangi
contohnya keluarga kita...


                                                 << IKUTLAH GERAK HATI >>

Perbanyakkanlah zikir andai hati
tidak tenteram..
sesungguhnya Al-Quran
menjadi penawar SUKA dan DUKA...
InsyaAllah hati akan berasa
tenang....


ANDAI HATI GELISAH...BACALAH AL-QURAN



















  

 


                                                        
 


~MUHASABAH DIRI~


ASSALAMUALAIKUM...

APA MUHASABAH DIRI???

ia  merupakan perbuatan yang dilakukan
bagi memperelokkan diri yang terbentuk
dalam jiwa manusia...
untuk mengelakkan daripada bersifat mazmumah
eloklah muhasabahkan diri..


                                Lihatlah kanak-kanak ini ....sejuk Ibu yang mengandungkannya.


TIPS MUHASABAH DIRI:

-Carilah tempat yang tanpa gangguan untuk muhasabah, contohnya di  bilik tidur
 sepi, atau di masjid, atau di tempat yang kita agak asing tetapi indah dan menyenangkan.

-Bawa alat tulis dan buku khusus muhasabah. Ini penting, agar kelak, beberapa
 bulan ke depan atau beberapa tahun ke depan jika suatu saat kita ingin mengukur
 sejauh mana perubahan telah terjadi dalam diri kita, kita dapat melihatnya dari buku itu.

-Berdo’a kepada Allah SWT dan mohonkan ampunan-Nya, kemudian
 mohonlah agar dapat memuhasabah diri sebagai ikhtiar memperbaiki diri.

-Renungkan berbagai kekurangan kita dalam beribadah kepada Allah SWT,
 baik dalam muamalah kepada sesama ataupun berbagai aspek lain dalam hidup kita.

-Setelah merasa cukup menuliskan semua hal yang kita rasa perlu diperbaiki
 dalam diri kita, barulah tuliskan penyelesaian-penyelesaiannya  di kertas bahagian kanan di buku 
 khusus kita itu.

-Setelah selesai membuat penyelesaian, bacalah ulang semua yang telah kita
 tulis tadi. Azzamkan teguhkan dalam diri kita bahwa kita akan menjalankan
  penyelesaian-penyelesaian riil itu.

-Perbanyaklah ibadah dan ketaatan pada Allah SWT dengan terus berdo’a agar
 memperbaiki diri kita dan meneguhkan semua ikhtiar kita dalam menuju redha-Nya.

-Buktikan hasil kita dalam jangka waktu tertentu. Contonhya dalam jamgka masa 3 hari,
 atau per minggu, dan per bulan.

-Jika gagal, bangkit lagi, gagal, bangkit lagi, dan terus bangkit. jangan sampai kita
 menyerah karena  menyerah bererti lari dari rahmat Allah SWT.

  Diambil dari blog:diarihati.com/blog/2011/05/.../tips-muhasabah-diri...
 
               Setiap tips yang dinyatakan di atas adalah  sangat berguna kepada kita
               selain memberi banyak manfaat malah dapat juga memberi kekuatan
               untuk melakukan muhasabah diri...
               semoga sedikit perkongsian ini dapat dikongsikan bersama...



                        
                                  Mestilah kusyuk... ketika melakukan muhasabah diri

  
   sebuah video yang cukup memberi keinsafan
   kepada kita semua...
   saya berharap video ini dapat dijadikan
   sebagai iktibar...

















(*,*) SENYUM ITU SEDEKAH (*,*)


ASSALAMUALAIKUM...

SENYUM...SENYUM...SENYUM..
janganlah senyum sorang-sorang..
nanti orang kata SEWEL lak...
terus je orang hantar kat TANJUNG RAMBUTAN
wakaka...gurau je ye.. kawan-kawan (sambil tersenyum)
senyum selalu ok..
tapi tengoklah tempat dan keadaan
janganlah senyum sepanjang masa
nanti orang nengok pun rasa pelik hehe..


                                           

                                         senyum adalah ubat mujarab penawar kedukaan..



                               banyaknya SENYUM...nak ambil la sedikit agar sentiasa tersenyum hehe..


Taw tak kawan-kawan...
SENYUM ITU SEDEKAH...
bukan sahaja berbuat sahaja mendatangkan pahala
malah dengan sebuah senyuman yang tak lekang di wajah
pun ada ganjarannya...
tanpa mengeluarkan wang ringgit tetapi
keikhlasan dengan senyuman...
senyumlah wahai kawan-kawan!!!!
kenal ataupun tidak janji senyum OK..
cara mengenali seseorang pun
terhasil sebuah persahabatan..
hanya dimulakan dengan
sebuah senyuman..
 
saya ada lagu buat kawan-kawan
harap-harap lagu ini
dapat menghiburkan hati..
hehe...




NIKMAT KEBAHAGIAAN (*,*)


ASSALAMUALAIKUM...

KEBAHAGIAAN adalah impian setiap manusia yang menghuni di atas muka bumi ini..
tetapi bukan semua manusia dapat mengecapinya dalam sekelip mata..
pelbagai DUGAAN dan RINTANGAN yang terpaksa diharungi
semata-mata untuk memiliki kebahagiaan..

   WAJAH-WAJAH KEGEMBIRAAN.....MENANDAKAN  KEBAHAGIAAN DIKECAPI


 bagi saya  kebahagiaan adalah satu perasaan yang dialami oleh 
 seseorang dalam keadaan gembira
 ia merupakan suatu nikmat yang tidak terhingga..
 realiti kehidupan sudah tentu kebahagiaan yang di cari..
 tanpa kebahagiaan...hidup tidak akan tenteram..
 jiwa akan menjadi kosong tanpa secalit kemanisan..(",)


KELUARGA YANG BAHAGIA MENJAMIN KESEJAHTERAAN HIDUP
     Alangkah indahnya hidup..
   lebih-lebih lagi dalam suasana yang bahagia..
   pasti terukir senyuman di bibir..
   tatkala kebahagiaan ditemui... 
   pasti tergambar kebahagiaan di rauk wajah..
   tanda kegembiraan yang sukar dimengertikan...
   
                                    ANDAI KEBAHAGIAAN YANG DIPINTA...
     
                                    BERUSAHALAH UNTUK MENDAPATKANNYA..
        
                                   ANDAI TIDAK BERJAYA MENEMUINYA..
           
                                   BERSABARLAH KERANA ANDA SEDANG DIUJI..
              
                                   INSYAALLAH KEBAHAGIAAN AKAN MENJELMA..
          


                                         JaDilah caM budak-budak   ni ...hepy good lucky  OK...


oklah kAwan-kAwan...
naMpaknye stAkat iNi saHajalaH...
yaNG daPAt saYEr nyaTakan..
SEdikit seBanyaK peNdapat sayer
beRkaiTan BAHAGIA....

geMbira pOn geMbira gak..
jaNGan sAmpai..Ummm..Ummm..
mASuk kE>>>>>>>>>>>>>>>
"HOSPITAL BAHAGIA" suDah le..
Itu poN diKIra daLAm
kaTEgorI baHAgia gAk taw..
HeHeHe,,,,,









Saturday, 12 May 2012

<< BERSYUKURLAH WAHAI INSAN >>


Assalamualaikum....

 SYUKUR ialah tanda terima kasih atau menghargai..
 Bersyukurlah kepada ILLAHI..
 kerana dilimpahkan rezeki atas pemberian nikmatNya yang tidak terhingga..
 Janganlah kita alpa dengan setiap pemberian yang dikurniakan kepada kita
 kerana bila-bila masa ia boleh ditarik dengan sekelip mata ..
 cara bersyukur kepada sesama makluk dengan menghargai jasa dan berterima kasih
 kerana banyak menaburkan JASA dan BAKTI
 tanpa mengharapkan apa-apa balasan...



  Hadis Nu'man bin Basyir r.a., bahawasanya Rasulullah SAW. bersabda "barangsiapa yang tidak
  bersyukur  dengan yang sedikit, nescaya tidak akan bersyukur kepada yang banyak;
  barangsiapa yang tidak bersyukur kepada manusia, nescaya tidak akan bersyukur
  kepada Allah Taala."




 ucapkanlah ALHAMDULILLAH sebaik sahaja merasai nikmat pemberianNya
 seperti:


<<KESIHATAN TUBUH BADAN>>

<<KEBAHAGIAAN INSTITUSI KEKELUARGAAN>>


<<KESEJAHTERAAN MENJALANI KEHIDUPAN>>

 
<<DILIMPAHI KEKAYAAN HARTA BENDA>>

Moga-moga kita berada di kalangan hamba-hambanya yang bersyukur
dengan setiap apa yang dikurniakan...
Janganlah sesekali  kita bersungut dengan nikmat kurniaanNya
walaupun sedikit..BERSYUKURLAH..
Cara bersyukur kepada ALLAH ialah melaksanakan ibadah yang dituntut
kepada setiap hambanya di atas muka bumi ini...
INGATLAH....
tidak kira KAYA atau MISKIN
sama-sama diuji untuk mensyukuri
nikmat pemberiaan ALLAH..



           TADAH TANGAN...PANJATKAN DOA TANDA KESYUKURAN ATAS  NIKMAT KURNIAANNYA


 FIRMAN ALLAH SWT:


Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam surga-surga itu, mereka mengatakan: "Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu." Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada isteri-isteri yang suci dan mereka kekal di dalamnya.
                                  
                                       (SURAH AL-BAQARAH AYAT KE-25)

Marilah bersama-sama kita menghayati
alunan nasyid ini...
harap-harap korang terhibur Ye...
hehe...